Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

vrijdag 23 augustus 2013

Verlichting boven je keuken eiland

Gisteren kreeg ik een mail van Petra, de klant van keuken project 601 in Amsterdam. Petra heeft een rvs keukeneiland bij me gekocht met zo`n geïntegreerde plafondafzuigkap in het plafond. Eigenlijk zit ze nog met de verlichting. Je gaat immers niet de afzuigkap aanzetten als je de krant wilt lezen. Petra vroeg zich af of ik nog advies kon geven over de verlichting. Nou daar komt `t ie dan. Ik zou sowieso een flink aantal LED inbouwspots inplannen in de keuken. LED is goedkope verlichting en je hebt er geen omkijken naar (met andere woorden; ze gaan extreem lang mee). Ik heb er wel vaker over geschreven, maar de LED spots die ik heb gebruiken slechts 2 Watt terwijl een halogeenspot zo`n beetje begint bij 30W. Om een idee te geven, zo`n LED inbouwspot (Power LED heet dat) kost zo`n 25 Euro per stuk (nog wel een trafo nodig). Je hebt in elk geval boven de spoelbak en boven het tafelgedeelte ("de bar") van die LED inbouwspots nodig. Ook voor de hoge kasten wand gedeelte zou ik een aantal LED spots plannen, je staat daar immers in de schaduw van het licht wat boven het kook-/spoelgedeelte gemonteerd zit. Bij mij in de showroom heb ik de boel dus aangelicht met die LED spots. Omdat LED een "lichtspriet" geeft wordt het licht niet over een heel groot oppervlak verdeeld. Wil je dus de boel écht goed verlichten dan is het dus zaak veel LED spots in te bouwen (ze zijn goedkoop, dus dat is het probleem niet).


Zo`n oplossing met LED verlichting is natuurlijk heel voordelig, milieuvriendelijk en verstandig, maar niet zo "spannend". Als het budget het toe zou laat dan is het natuurlijk geweldig om naast de LED verlichting ook een prachtige lamp boven het tafelgedeelte van het eiland op te hangen. Een designklassieker als de Artichoke van Louis Poulsen (een ontwerp uit 1958 van Poul Henningsen) staat wat dat betreft wel op mijn verlanglijstje. Voor wie de Artichoke niet kent, het is de lamp op bovenstaande foto. Het nadeel van zo`n lamp is dat het bijna evenveel kost als het keukeneiland zelf (ruim 6000 Euro).


Je kunt ook alternatieven zoeken. Al heeft bovenstaand voorbeeld bij mij niet echt een "wow" effect. Het moet als "object" wel geslaagd zijn. Ik zou het dan toch liever houden bij de LED verlichting (of gaan voor een 2e hands exemplaar op Marktplaats). Alleen de LED verlichting is misschien wat saai, maar in elk geval wel safe. Zo`n lamp is echt heel sfeerbepalend in je keuken. Veel klanten dirigeren de afzuigkap naar het plafond. Dit doen ze omdat ze een afzuigkap boven het eiland niet mooi vinden (ben ik het mee eens). Dan is het natuurlijk een contradictie als er wel een lelijke lamp boven het eiland mag hangen.

2 opmerkingen:

  1. Een interessant artikel. Ik ben bezig met een lichtplan voor mijn keuken en het is nog best ingewikkeld. Ik wil sowieso led verlichting maar hoe en waar is toch wat lastiger. Je geeft in ieder geval een paar bruikbare tips, dankje. De Artichoke lamp is echt prachtig, maar valt echt buiten het budget. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Ilse. Over de Artichoke, er staat wel eens een 2e handse (of replica) te koop op marktplaats :)

    BeantwoordenVerwijderen