Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

maandag 30 september 2013

Stoofperen uit de hoge druk stoomoven

Net als vorig jaar had m`n schoonzusje ook dit jaar veel stoofperen "geoogst". Ik kreeg dus ook deze keer weer een flinke zak peren. Op maandag heb ik normaal gesproken altijd vrij, dus ik was eigenlijk van plan om kugel met peren te maken. M`n vrouw vond dat niet zo lekker klinken, dus heb ik de stoofperen maar "gewoon" klaargemaakt in de stoomoven. De stoofperen zitten een uur in de stoomoven, dus om bij een kookles bij klanten te doen duurt het gewoon te lang (het is immers een bijgerechtje). Ik hoop dat meer klanten het willen gaan proberen, het is immers heel simpel. Het stoofperen recept heb ik op deze pagina gezet.
Om de stoofperen volgens het recept te doen heb je crema di balsamico nodig (dus niet de gewone balsamico azijn) en creme de cassis. De lokale EmTé supermarkt heeft dit niet, daarom haal ik dit bij de Sligro (vergel. met Hanos) in Middelburg. Zelfs daar was de creme de cassis niet verkrijgbaar, dus heb maar wat gecompenseerd met extra wijn :). De Arrow root kun je hier gewoon bij de Sligro halen (sommige klanten lenen m`n Sligro pas wel eens als ze er zelf geen hebben). Als je niet aan Arrow root kunt komen dan kun je natuurlijk ook gewoon bloem gebruiken. En over de Kugel met peren? Die heb ik dus nog niet gemaakt in de stoomoven, maar ik vond wel dit recept (voor met de kookplaat) op het web:
Recept Kugel met peren Nodig voor 6 personen: 2 kilo stoofpeertjes (liefst Gieser Wildeman), geraspte citroenschil van ½ citroen, snuf kaneel. Deeg: 500 g bloem, 250 g roomboter, 200 g suiker, 1 zakje vanillesuiker, 100 g rozijnen, 100 g gepelde amandelen (fijngesnipperd), 100 g stemgember (potje, fijngesnipperd), ½ glas warm water Schil de peertjes en zet ze rechtop naast elkaar in een grote pan met een bodem water. Voeg een flinke scheut kaneel en de citroenrasp toe. Breng zachtjes aan de kook. Kneed intussen een bal van de deegingrediënten. Als je wilt kan daar ook wat kaneel bij en eventueel wat citroenrasp. Als het deeg niet goed pakt kan er nog een klein scheutje perenkookvocht bij. Schep een ruimte midden in de pan met peren en leg daarin de platgedrukte deegbal. Schep er weer wat peertjes overheen en laat met een deksel erop doorpruttelen op een heel erg laag pitje. Nu begint het grote wachten want het deeg moet heel langzaam gaar worden. Dat duurt circa 5 (!) uur. Hetty: “Hoe herken je een gare deegbal? Ervaring!” Na verloop van tijd worden de peertjes rood, maar dat is de bedoeling. Let op: het blijft een vrij natte substantie, maar juist het vocht in de pan is erg lekker. Je schept dit supermachtige gerecht met een lepel uit de pan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten