Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

donderdag 26 maart 2015

Kreeft uit de FullSteam oven van Neff

Vanaf vandaag is het kreeftenseizoen weer geopend, althans voor "onze" Oosterscheldekreeft. Dit seizoen loopt door tot 15 juli, dus niet echt heel lang.

De officiële opening van het kreeftenseizoen van dit jaar is in Zierikzee. Dit wordt gedaan door Gerrit Zalm (tegenwoordig voorzitter RvB ABN-AMRO).


Voor wie het leuk vindt, hier onder heb ik de video ingesloten van kreeft uit de nieuwe Neff FullSteam stoomoven. Deze video is opgenomen in de Snaidero Ola 20 showroomkeuken.



O ja. Een aantal mensen vroegen zich af waarom Maarten het heeft over "diervriendelijk doden". Je kunt de kreeft ook levend in de stoomoven zetten. Het diertje gaat dan langzaam dood. Het is dan diervriendelijk om het juist te doen zoals Maarten het heeft gedaan.

Op dit blog van Caroline kun je lezen hoe de kreeft in een pan bereid wordt.

Omdat 26 maart het kreeftenseizoen weer begint,
schrijf ik een stukje over de kreeft. De Oosterscheldekreeft.

Ik kan het me nog goed herinneren. Het was vrijdagmiddag
zomerdag, 'k was een jaar of 11. Vader kwam thuis, dat betekent
feest. En wat had hij daar achter zijn rug?
''Kijk eens wat ik heb. Een verrassing!''
Snel kwamen we kijken wat hij had meegenomen van zee.
Een kreeft! Dat komt niet elke week voor. Dubbel feest!
Kreeft mocht even door de tuin lopen. Daarna moest hij in de
wasbak. Ik plaagde hem een beetje door de kraan open en dicht
te draaien, zodat het water midden op zijn kop viel. En door
met de afwasborstel op zijn kop te slaan. Hij sloeg wat met
zijn scharen in het rond. ''Kijk maar uit'', zei moeder.
''Als je tussen z'n scharen komt, is je vinger eraf!''
Want bij deze kreeft zijn de scharen niet afgebonden,
net als in het restaurant.

Diezelfde middag belandde kreeft nog in de pan. Het
water met de soepgroenten begon al te koken. Moeder pakte
de kreeft en stopte hem in de pan. De kop als eerst. daar was
meneer het niet zo mee eens. Hij spartelde aardig tegen en
zwiepte met zijn scharen wat groenten de pan uit. Het was
een taaie rakker. En wat nog het mooiste was, de pan was
te klein. Snel even naar de buurvrouw, die heeft misschien
nog wel een grotere pan. En ja hoor, buurvrouw`s pan was
groot genoeg. Daar ging hij weer. Eerst de kop. Goed
zorgen dat die onder water blijft. Na een paar minuten
veranderde kreeft van kleur, rood. Nu is hij echt dood.
Dat werd smikkelen en smullen. Vooral de pootjes,
die zijn het lekkerst!

Als het vrijdagmiddag is, vader thuiskomt en er kreeft
op het menu staat, dan is het dubbel feest!

1 opmerking:

  1. Zo overheerlijk. Ik hou echt van kreeft. Met een heerlijke wijn erbij. Ik ga komend weekend ook zelf kreeft maken voor het eerst en dit ga ik ook zeker op de diervriendelijke manier doen.

    BeantwoordenVerwijderen